loading

Je hebt een elektrische auto gekocht, maar waar kan je deze opladen? Niet elke stekker past op elke auto en daarom is het goed om te weten welke stekkeraansluiting geschikt is voor jou. Er zijn namelijk verschillende soorten aansluitingen. Wij behandelen in dit artikel de laadaansluitingen die het meeste voorkomen.

Type 1 aansluiting: Yazaki stekker

De Type 1 aansluiting is vooral terug te vinden in Aziatische auto’s. De aansluiting komt van oorsprong uit Japan en wordt ook veel gebruikt in Amerikaanse auto’s. De Type 1 aansluiting is geschikt voor 1-fase opladen, zowel voor 16 als 32 ampère. De Type 1 aansluiting was één van de eerste standaard laadaansluitingen en is terug te vinden in oude modellen van de Nissan Leaf en de Toyota Prius. De Type 1 aansluiting wordt tegenwoordig nauwelijks meer gebruikt.

Type 2 aansluiting: Mennekes stekker

Waar vroeger de Type 1 aansluiting de standaard was, wordt de Type 2 aansluiting nu beschouwd als standaard voor bijna alle elektrische auto’s en zeker voor Europese. De naam van deze aansluiting komt van de eerste fabrikant van deze laadkabels, Mennekes. De Type 2 aansluiting is geschikt voor zowel 1-fase als het veel snellere 3-fasen AC-laden. De Type 2 laadaansluiting heeft een elektrische vergrendeling die ervoor zorgt dat de auto tijdens het laden niet zomaar losgekoppeld kan worden.

CCS-aansluiting

CCS is de afkorting voor Combined Charging System. Met deze connector kan er geladen worden met wisselstroom en gelijkstroom. Het wordt gezien als de Europese standaard voor DC-laden. De CCS-aansluiting is een toevoeging op de standaard Type 2 connector. Het heeft twee extra stroomcontacten ten opzichte van de standaard Type 2. Door deze twee extra stroomcontacten is het mogelijk om te kunnen snelladen.

CHAdeMO-aansluiting

Naast CCS is CHAdeMO nog een mogelijkheid om een elektrische auto te kunnen snelladen. CHAdeMO staat voor ‘Charge de Move’ en is in 2010 als standaard ingesteld door verschillende Japanse automerken. Het grote verschil met de CCS-aansluiting, naast dat CCS vooral in Europa gebruikt wordt, is dat CHAdeMO alleen gebruikt kan worden voor DC laden en CCS voor zowel AC als DC laden. Het vermogen van de CCS-stekker is daarnaast ook ruim zes keer zo hoog als bij de CHAdeMO stekker. Over het algemeen kunnen auto’s die voorzien zijn van een CHAdeMO-aansluiting overal in Europa bij alle laadpunten snelladen met een vermogen van rond de 50kW.

Neem contact op met onze klantenservice en bekijk welke laadaansluiting jij nodig hebt voor jouw elektrische auto. 

Reactie schrijven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.